Gästrapporter

På denna sida lägger jag ut rapporter av människor som vill förmedla, dela med sig av, något runt sina fiskestrapatser. Skicka in manus och ev. bilder så lägger jag ut det. Jag förbehåller mig rätten att korrigera ev. felstavningar, särskrivningar och annat som gör ont i ögonen (i den mån jag ser dem...) / Jonne

#####################

Jag fick ett mejl från Micke Oscarsson i Knislinge, he is hooked!! / Jonne

Hooked on Jerk!

Jag kom hem på Fredagseftermiddagen och var som vanligt lite sliten efter veckans jobb. Jag stod där länge och funderade över om man skulle ta sig en rejäl ”fredagsgrogg” och vräka sig på soffan en stund... Men eftersom vädret var riktigt skönt bestämde jag mig för en liten fisketur med Jerkfiske på menyn. Hade ju fortfarande inte tagit min första Jerkgädda utan haft två ”bomrundor” i Helgeån.

Valet föll på sträckan mellan Emsfors och Knislinge kraftverk då jag inte varit där på länge och fiskat efter Gädda. Sagt som gjort så tog jag och plockade ihop mina saker och drog iväg. Jag började uppe vid kraftverket men helt utan resulat. Därefter fiskade jag mig neråt Knislinge på de få ställena som går att komma till. Redan på andra stoppet small det på en liten Gädda på runt kilot och min första Jerkgädda var landad. Fortsatte neråt Knislinge och två vikar som jag länge tyckt ser intressanta ut. Dock upptäcker jag när jag närmar mig den första viken att där sitter en karpmetare och tänkte vända om igen men slog en signal till Andreas som jag vet brukar fiska karp i denna viken och jo, det var han som satt där och fiskade. Efter några minuters ordväxlande med honom tog jag mig ner till den andra viken och tog några kast..

Redan på första kastet tog jag en Gädda som var knappt större än Jerkwobblern. Småskrattande fortsatte jag kasta och tänkte på vafan den lilla gäddan skulle på det stora betet. Med tankarna på den lilla gäddan fick jag mig ett rejält uppvaknande när på tredje kastet i viken det small i grejorna så jag trodde jag skulle tappa allt i ån. Ett rejält mothugg och fast fisk!

Gott tänkte jag och började drilla. Med det grova Jerkspöt så kändes först fisken som en gädda på kanske 3-4 kg och jag pressade den HÅRT men när jag efter den gjort tre rejäla rusningar fick in den vid kanten en fjärde gång såg jag hur stor den verkligen var. Ett enormt gäddhuvud blängde ilskt på mig i andra sidan av linan och hjärtat började slå dubbelslag. Min lilla håv var HELT oanvändbar i detta läget och min ”lipgrip” låg kvar i bilen, jag började tänka ”vafan gör jag nu??”. Jag beslöt mig för att försöka ta ”gälgreppet” på monstret, ett sätt på vilket jag aldrig landat en gädda förut. Men nöden har ingen lag så det var bara att ner med näven i vattnet och försöka hitta ett grepp som INTE skar upp hela handen.

Jodå jag fick grepp direkt och kunde lyfta upp fisken ur vattnet. Först nu insåg jag att det var en STOR Gädda, iaf 5+. Slog en signal till Andreas som satt en bit bort och karpade och bad honom ta med sig kameran. Efter fotografering osv. var det dags för vägning… Gäddan drog ner min supersamson till precis 8500gr. Gäddan återfick sin frihet och passade på att blöta ner mig rejält när den drog iväg ner i det mörka vattnet igen.

Så ni kanske förstår att jag nu är ”Hooked On Jerk”… På ca 1 timmes fiske tog jag mina tre första Jerkgäddor och putsade mitt PB med ganska exakt 1 kg.

Efter att ha lagt hundratals timmar i sjöar runt om i Skåne på jakt efter storgäddan har Helgeån än en gång slagit till med en rejäl madam. Mitt förra PB på 7,5kg är också den tagen i Helgeån.

I våras drog en fiskekompis en gädda på 9kg även denna på ca 5 min cykelavstånd från Knislinge så en hårdsatsning på gädda i Helgeå till nästa säsong sitter kanske på sin plats.

SKITFISKE PÅ ER!

Med vänlig hälsning: Micke

.................................................

Jag fick ett mejl från Palle i Blekinge. Läs och njut... / Jonne

090111

*piip*  *piiip* *piiip* *pii..DUNK*….
Väckarklockan hann aldrig registrera vad det var som hände. Det var jag med mitt urbota dåliga morgonhumör som tystade helvetesmaskinens klagande med en väl inövad handflata på snooze-knappen. ”va i hel…. Det är ju söndag” är första tanken i mitt sömndruckna tillstånd. Sekunden efter är jag klarvaken. Yes! Fisketime! Jag kliver ur sängen och ger mig av mot residensets sanitetsutrymmen för en hastig morgontoalett.

Varför kan jag aldrig gå och lägga mig i tid när jag ska ut och fiska? Jag vet redan svaret. Krokar ska bytas, fjäderringar kontrolleras, spön riggas, ryggsäck packas, termos och matsäck skall förberedas samt kläder ska läggas fram. Allt för att minimera tidsförluster när man nu äntligen kan komma ut till vattnet igen. Min sambo och blivande fru har redan konstaterat det. Jag har ingen vanlig hobby, jag har en sjukdom – jag är sportfiskare.

Efter att ha snabbrastat hunden och pussat gumman och barnen så ger jag mig i väg. Fösta platsen jag bestämt mig för att testa sägs har skänkt fint med fisk i början av veckan. Platsen är ganska centralt placerad i Karlshamn, vilket gör att morgonflanörer som går längs den vackra strandpromenaden, vänder på nacken både en och två gånger när de ser den lille galningen som står ute bland stenar och tång i  meterhöga vågor och kämpar för glatta livet. Jag ser ett par som pekar på mig och skakar på huvudet. Jag känner mig stolt.

Tyvärr konstaterar jag efter 40 minuters fiske att detta var inte platsen för dagen. För mycket goja i vattnet och närmast omöjligt svårvadat i den sjö som går. Jag slänger mig i bilen och drar istället ut till "Kofsanabb", vilket är ett fint ströv- och fritidsområde strax väster om Karlshamn. Jag provar mig fram längs de västra delarna, vilka jag besökt förut, men det är fortfarande för mycket skit i vattnet. Jag nöter på en stund till men efter dryga 1½ timme och ett par tre hundra meter kuststräcka avfiskad utan ett nafs så bestämmer jag mig nästan för att ge upp.

Jag häller upp en kopp medhavt te och smuttar på den rykande varma drycken medan ögonen sveper vaksamt ut över kustlinjen. Efter min lilla fika stund, beger jag mig till den östra sidan av nabben. Jag har aldrig fiskat där förut, men fått tips att det kunde vara ett fint ställe. Jag hittar snabbt ett ställe som ser riktigt hett ut. Jag får lite lä från den nu granska elaka sydvästvinden. Här var det dock svårvadat och jag lyckas med lite besvär forcera det inre tångbältet för att komma ut till en sten som nätt och jämnt håller sig ovan vattenytan i vågdalarna. Jag är lycklig att jag valde de tjocka neoprenvadarna.

Nu! Plötsligt känner jag en darrning i spöet. Vad var det? Kan det vara tång eller var det något som puttade till betet lite? Jag har hela dagen kört med små Vicke, sandgrävlingen, gladsax tobis och Snaps i allt från grönt, gult, blått, oliv och brunt. Jag byter till den gamla trotjänaren Snaps, i blank koppar. På tredje kastet med snapsen så ser jag att jag börjat få skit på spötoppen och börjar därför att jerka och slå lite med toppen i vattnet för att få loss det.

Där var det igen! Den där lilla darrningen.. Och igen… och DÄR SATT DEN! Jag ser skummet spruta till ett tiotal meter ut och upp far en bred och blank sida som rullar vansinnigt i ytan. Jag tvekar på att mitt mothugg körde in krokarna tillräckligt, så jag gör ett extra mothugg, vilket för ovanlighetens skull var väldigt kontrollerat och fisken fick behålla både över och underläpp. Nu är jag säker på att den sitter och lättar lite på bromsen och låter fisken gå. Fisken gör en ursinnig rusning i sidled för att sedan sätta kurs mot Polen. Jag tightar bromsen lite och börjar ta hem. Proceduren upprepas ett par gånger men snart mjuknar den och jag börjar ledan den mot mig.

”Den är ju fiiiin” hör jag mig själv säga.. och sekunden senare skrattar jag, när jag kommer att tänka på att nu låter jag ju som William i Jakt & Fiske. Just densamme som jag djupt retar mig på varje gång han utbrister i tidigare nämnda kommentar. Fisken verkar nu trött och jag drar loss håven från ryggen. Lite närmre… lite närmre.. Katastrof! Tången gör att jag inte kommer under fisken som nu verkar ha fått nya krafter.

Jag försöker ett par gånger till men misslyckas. Fisken går iväg i sidled och börjar försöka gå ner i tången för att dra sig loss. Bära eller brista tänker jag, och hoppar ner från stenen jag stått uppflugen på. Ner i midjedjupt vatten och tightar bromsen till max och vevar. Fisken kommer närmre och när den passerar min vänstra sida hugger jag den med vänstra handen över stjärten. Ett tillslag som en fiskgjuse hade blivit imponerad av.

Jag håller nu fisken krampaktigt hårt i stjärten och påbörjar min bökiga vadning in mot land. Med vadarstav och håv hängande efter mig så snubblar jag in mot stranden som en galning. Det måste gå fort, jag håller på att tappa fisken! Jag tänker tyst för mig själv. Tur att ingen ser mig nu, eftersom denna landning var allt annat än proffsig. Jag sjunker ner på knä med fisken framför mig och utbrister i en segergest med armarna mot skyn. Jag ser mig omkring. Helt plötsligt upptäcker jag tre andra fiskare i min omedelbara närhet. De ser mig allihop. Jag skäms lite över mitt klumpiga beteende, men de känslorna försvinner så fort jag ser fisken.

Fisken ÄR fin. 62 cm och runt 3 kilo. Blank som en spegel och fjällen lossnar fint. Min första riktigt fina blanka är landad.

Jag tittar på klockan och ser förskräckt att jag bara har en halvtimmes fiske kvar. Jag tar lite snabba bilder på fisken och ger mig sedan ut i kaffet igen. Leendet går från örsnibb till örsnibb. Kort efter så bryter jag för att för en gångs skull vara hemma i tid. Full fart mot hemmet. Jag flinar för mig själv. Nu kan jag äntligen klä av mig titeln ”Besa Hunter”.

Väl hemma så börjar jag snabbt att skölja rullen, plocka upp väskan, rensa fisken och sedan in i duschen. Vi ska på släktkalas, men det gör inget. Jag har fått vad jag vill ha. Min första fina havsöring.