BILDER

Här kommer jag att lägga ut fiskebilder av varierande slag. Förhoppningsvis på mig själv, men även på mina vänner eller på dig om du väljer att maila en bild till mig. Bifoga gärna en liten textsnutt då det ofta ger bilden ett visst mervärde att få höra lite om omständigheterna runt fångsten. // Jonne

Sex laxar...

Min gode vän Henke från Åhus har länge varit nyfiken på trolling. Hur initierar man det då?... Jo, man hänger helt enkelt med en garvad trollare ut. Det hela utspelade sig den 20/5-2012 och den som fick agera mentor för Henke var Patrik i Team Månsson och de hade, som synes nedan, en lyckad fiskedag. Nu blir det nog till att rigga hans egna båt, tror jag. Grattis Henke!!

Klickbara bilder som är tagna av Patrik Månsson, Team Månsson

Mycket snygg gös!!

Det är bara att lyfta på hatten och gratulera inför denna magnifika göshona.

Fångstman
Gös (madam)
6350 gr
Bottenmete/Löja
Helgeå (Söder om Knislinge)

***********************************************************************

Klicka här för större bild

Micke berättar:
"Jag hade egentligen bestämt mig för att fiska hela dagen idag men tyckte att det såg för dystert ut i morse så det blev jobbet i stället . Inte allt för mycket i inboxen när jag loggade in och det var inte allt för många kollegor på plats heller så en viss ånger angående det uteblivna fisket var det allt . En snabb koll på DMI om förutsättningarna inför morgondagen och ångern blev ännu större, dvs det kommer med största sannolikhet inte att vara fiskbart imorgon. Jag bestämmer mig för att det får bli lite eftermiddagsfiske idag istället så jag var på plats på sydkusten ca 12:30 . Helt omöjligt att bedriva ett vettigt fiske på det flesta platserna men en liten del att mitt favoritrev såg faktiskt fiskbart ut. Efter en ganska vådlig och helt blind utvadning ( snöstorm i ansiktet och ganska dålig sikt i vattnet) kunde jag ta plats på en vettig sten och få snön och vinden i ryggen . Vid 13:45 så kände jag ett ganska försiktigt hugg och till min stora förvåning så dagdrömde jag inte bort mothugget och mitt Ironhawk gungade skönt . Kände direkt att det var hyffsad storlek på firren och den stretade emot rejält i ca 10 minuter . Efter en håvning i ganska hög sjö som måste sett riktigt komisk ut men som lyckades till sist var jag riktigt premiärlycklig och begav mig mot fastare mark . Det höll på att sluta med att jag blev av med både spö, rulle håv och öring när jag snubblade så illa på en "osynlig" sten att jag bara hade huvudet ovan vattenytan .Rejält våt kunde jag på land väga fisken till 3,1 kg och ta några bilder . Jag försökte fiska ett tag till men kände inget mer, det kunde vara tillräckligt med 1 fisk och ett nyårsdopp."

Grattis Micke!!

Andreas Axelsson skriver:
Innan alla grejor var utlagda nappade denna kämpaglada karp. Efter 7-8 minuters stenhård fight med flera långa rusningar fick damen syna insidan av håven. Efter vägning som uppgick till 11,5 kg fick hon åter friheten. Fångstplats: Helgeå
Jonne kommenterar:
Ber verkligen att få gratulera till den snygga karpen. Jag tycker mig också känna igen rundningen på magen... Hmmm...
Foto: Okänd

Mats skriver:
"Denna härliga Knislinge-Gös på 6,1kg tagen nu i april ger mersmak. Man ser med förhoppning fram mot årets Gösfiske.
På tal om smak, Halstrad Gös med kräftsås och ett gott vin är en gastronomisk upplevelse. Speciellt i goda vänners lag."

Jonne kommenterar:
Ja du Mats, att slå den firren kan bli "tungt".
Många Grattis & Smaklig Spis!!

Micke berättar:
"Mellan klockan 07:30 till 10:00 så hade vi tillsammans 4 hugg, några efterföljare, 4 tappade, 7 st avkrokade (varav 5 st helt godkända med en superstark blank toppfisk på ca 3,5 kg som var lite för smal i mitt tycke) och farsans supersnygga 2,25 kg rent silver i toppform som jag tyvärr inte vet den exakta längden på mer än att den var 50 + . Kan inte tänka mig en bättre vårdag än denna, riktigt bra fiske, båten går som en dröm efter vintervilan, superväder men ändå lite "gammal sjö" som såg till att det blev liv i vattnet, det blir liksom inte bättre än så här."

Jonne kommenterar: Jag hoppas att inte känsliga besökare svimmat på grund av det blod som finns på bilden. Jag beklagar verkligen i så fall.
GRATTIS Kaj!!
Foto: Michael Embrand

***********************************************************************

En öring inskickad av Harry. Öringen var 66cm och vägde 3,8 kg och togs den 6:e februari i år utanför Åhus. En riktig snygging.
Grattis Harry.

En synnerligen vacker Knislinge-Gös, tagen i september 2006 i Helgeå. Gösen vägde hela 3,9 kg. För den intresserade låter Carsten Axland meddela att fisken nu ligger frysboxen för att i sinom tid avnjutas tillsammans med nära och kära enligt den gastronomiska konstens alla regler .
Må du och dina vänner få en behaglig smakupplevelse. Jag sänder mina varmaste gratulationer.Foto: Mats Eneberg

***********************************************************************

Denna gös är tagen den 16 april 2005 utav Carsten Axland. Gösen tog på en död löja vid bottenmete kl. 19.30 i Helgeå uppströms Hanaskog. Vad den vägde förtäljer inte historien men att den är av den grövre kalibern råder det ju inga tveksamheter kring. Denna vackra bild är tagen utav Mats Eneberg.

Javisst, jag är en idiot till pappa som påbörjar rensningen innan trofébilden blivit tagen på min yngste son, Fabians (nyss fyllda 4 år), första abborre. Lite vitsigt skulle man kunna kalla den en Fabborre men det tycker jag är för lågt. Den tog på en hårt vickande liten Jensen wobbler i röd nyans. Grattis Fabbe! Må dina fångster bli betydande i ditt kommande fiskeliv.

Två mycket vackra gösar på 5,5 resp. 4 kg. Båda tagna av min gode vän, och fiskekamrat sedan länge, Henke Persson från Åhus. Riktigt snygga fiskar.
En gösdubbel av rang. Vad finns mer att säga?
Grattis Henke.

***********************************************************************

En gös på 3,3 kg från Finjasjön, tagen 060526. En extremt blåsig dag som stundom fick en att undra om man var på havet. Min son Max tog 2 st gäddor som fick gå tillbaka. Strax innan dagen var slut så fick jag också en gädda som även den fick friheten åter. Fler gösar blev det dock inte denna dag. Det var inte bara naturen som stod i blom, även undertecknad höll på att växa igen fullständigt...

Micke Embrands mycket vackra januari-öring tagen på syd-kusten. Fisken vägde 3,4 kg.

Min son, Max, första gädda som han tog sommaren -05 i Ivösjön under en campingsejour. Han satte tillbaka fisken utan protester vilket han ska ha all heder för.

***********************************************************************

Micke Embrand tog denna snygga gös på 4,1 kg, sommaren -05 i Finjasjön.

Forumträff den 1 maj 2005 i Vik.

En "enorm" uppslutning må jag säga. Förutom mig själv så var Michael Embrand, Anders KFD samt Anders DK på plats. Senare anslöt också Mats "Torskar'n" Telg. Endast en öring kom upp och fick friheten åter.

Micke Embrand i egen hög person vid Vik-träffen.

Anders KFD blickar ut över havet och undrar varför i h-e det inte hugger.

Anders DK. Jag tror att denne man innerst inne önskar att havsöring hade smakat som en god dansk pølse.

***********************************************************************

Kusin Matte med en vacker gös från Finjasjön. Denna togs under "vårspinnet" (fisketävling i Finjasjön) och även om inte denna gös räckte till en vinst så vann han ändå med hjälp av en gädda på knappa 6 kg.

En gös-doublé för Matte! 3 respektive 4 kg vägde dessa. Inte konstigt att han ser nöjd ut.

Här rensar Micke Embrand en Bornholms-blänkare en kulen decemberdag 2004.

***********************************************************************

Ytterligare en gös från Finjasjön. 5,3 kg vägde den och är fortfarande mitt personbästa. Denna togs första gången som jag var ute och fiskade "riktat" efter gös tillsammans med Micke E och kusin Matte. Jag skulle gissa att min Cisco Kid hade varit vattnet runt 5 minuter när den högg. Att fiska riktat ja... man kan väl säga att det var första gången jag uttalat sa att jag skulle fiska gös. I övrigt så var det för min del ungefär samma metod som jag använt efter gädda större delen av mitt liv... dock utan att någonsin ha tagit en gös.

En av mina första öringar. Denna huserade nere vid "grisbukten" och mötte där sin baneman med en röd/svart sølvpilen i änden utav linan.